Trochu jsem teď usnul s psaním techto svých stránek. ......
Mezitím se můj hangár trochu změnil, z původních letadel mi zbyl pouze Matador, s kterým pořád létám.
Ale něco o nových přírůstcích:
EDGE 540 - koupil jsem holý model, dal jsem do něj ASP 15ccm, s kterým létá velice dobře. Při posledním letu se z něj ozval příšerný zvuk, jako kdyby se protáčela vrtule a model se začal silně naklánět na levou stranu. Ale dobře to dopadlo, sice zatáčku k přistání už jsem nebyl schopen vybrat, ale přistál jsem nakonec v poli, takže jen utržený podvozek, takže to dopadlo relativně dobře....
Moc hezké letadlo, na můj vkus trochu chatrné konstrukce, ale uvidíme.
Musím Vám ale popsat svoji benzínovou "kariéru". Koupil jsem si za poměrně dobré peníze svého prvního benzína. SU-26 s motorem 3W 60ccm, kompletně osazeného, bohužel i s baterkami. Motor chodi skvěle, přechody dokonalé, byl jsem nadšen, bohužel to netrvalo dlouho. Při prvním letu po osmi minutách se letadlo začalo z docela velké výšky řítit po čumáku k zemi. Času jsem měl dost, zkoušel jsem všechno možné ale letadlo nereagovalo vůbec na nic. Výsledek? Zrušené éro, ale motor naštěstí v pořádku. Konečně jsem přišel na to, čím to bylo. U přijímačových baterek byl uklepaný plíšek, který byl připájen k plusu. Drželo to už jen sílou lepenky a při vibracích to ztratilo kontakt. Smutný výsledek na jeden uklepaný plíšek u baterky. Takže: pokud koupíte letadlo i s baterkami, neleňte a rozdělejte je a alespoň se přesvědčete že jsou OK.
Takhle krásně vypadal vcelku......
A takto po mém skvělém letu: naštěstí se nikomu nic nestalo....
Ale nakonec jsem ho prodal ještě relativně dobře... velká škoda!!! Ale protože jsem se namlsal na benzínový motor, koupil jsem si 26ccm motor a sháněl k tomu letadlo. Výsledek je tady:
Dost jsem se s tím motorem potrápil. Nejdříve samozřejmě svojí neznalostí, nevěděl jsem jakou nádrž, jak připojit zapalování, jak nastavit sondu...... Nicméně všechno jsem zjistil na internetu a dal to dohromady. Slavnostní nastartování motoru v garáži, motor běží, hurá!!! Tak o víkendu na letiště. No ale motor sice běží na volnoběh skvěle, do otáček jde také rychle, ale cuká. S kolegou jsme celé odpoledne místo lítání ladili motor a marně..... Tak jsem opět studoval na internetu a jak jednoduché! Vyměnil jsem čtyřčlánek od zapalování za pětičlánek a motor chodí skvěle. Přitom mi prodejce tvrdil, že na zapalování stačí i čtyřčlánek. Nojo.... Tak se těším až se počasí umoudří a vyrazím!!!! .......... Tak jsem konečně létal s Akrem. Trochu strach, ale zbytečný. Akro se vzneslo poměrně rychle i bez přitažení výškovky, letělo hezky rovně, nebylo potřeba skoro vůbec trimovat, jen lehce potlačit výškovku. Výkonu má nazbyt, takže jsem skoro celou dobu létal jen na půl plynu. Neodvážil jsem se při prvním letu na nějaké vylomeniny, takže jen zkusit výkruty a chování na minimálce. Protože jsem pořád přemýšlel jak tohle rychlé éro dostanu na zem, rozhodl jsem se zkusit přistání s tím, že pokus bude rychlé, opět ho zvednu, a tak dokola. Jenže při náletu na přistání jsem stáhnul plyn na volnoběh, a Akro se skoro zastavilo ve vzduchu! Nádherně ho ta velká vrtule zbrzdí. Takže jsem opět musel přidat plyn (zlatý benzín - reaguje ihned), a kousek model ještě popohnat. Opět stažení na volnoběh a model hezky přistál na začátku dráhy. Jaký rozdíl oproti Matadorovi!! S Matadorem sedám na začátku dráhy a dojezd je dost dlouhý. Tak jsem z Akra nadšen.
A aby toho nebylo dost, koupil jsem si tuto obludu:
v takovémto stavu, bez osazení. A takhle vypadá po osazení motorem 12,7ccm MVVS. doufám, že to poletí......
Jsem z toho modelu nadšen, moc se mi líbí, ale přečetl jsem si recenzi, při posunutí těžiště o pár milimetrů se letadlo stává neovladatelným a přistání vyžaduje vyšší pilotáž!! Hrůza!! Uvidíme.... fotky trosek tady samozřejmě zveřejním :-)
Ta uplynulo četrnáct dní a pořád jsem z BEE neletěl. Důvod je velice prostý. Nebyl jsem si jist těžištěm, proto jsem zavolal výrobci (nebo přesněji dovozci) stavebnice. Byli velice ochotní, bohužel tam nebyl zrovna technik, který s BEE létal. Tak že mi zavolá. A opravdu asi za hodinu telefon. Moc dobře si na BEE pamatoval, důrazně mne varoval před těžištěm a že prý musí bezpodmínečně být 40-45mm od náběžky. Potom že model létá dobře. A že si pamatuje, že i oni měli vepředu dost olova. Tak jsem BEE sestavil, a zjistil, že mi do doporučeného těžiště chybí 10cm! A to jsem ještě použil 12,7ccm místo doporučovaného 10ccm. Tak sháním těžší motor, váhově mi to vychází na nějaké Magnum 18ccm. Nebo čtyřtakt, ale ten nemám a nechce se mi do toho vrážet moc peněz. Takže Bee zatím odpočívá.......