| 
   1. Základní pojmy a
  zkratky: 
   | 
 
 
  | 
    
  Baterie -
  sada článků zapojených v sérii. 
  Ni-xx =
  NiCd nebo NiMH (nikl-kadmim, nikl-metalhydrid) 
  Li-xx =
  Li-Ion, Li-Pol, LiFePO4(A123) (lithium-iontové, lithium-polymerové,
  lithium-železo-fosfát)  
  Kapacita -
  schopnost pojmout elektrický náboj. Udává se v mAh 
  Velikost článku - často se udává zkratkami, např.
  AAA (mikrotužka), AA (tužka), A, SC atd. Kratší nebo delší články se často
  označují zlomkem. např. 4/5 SC. V označování velikosti však bohužel neplatí
  úplná jednotnost. 
  Velikost nabíjecího a vybíjecího proudu se často označuje pomocí násobku
  kapacity baterie (písmeno C). Např. pokud má baterie s kapacitou 1000 mAh
  vybíjecí proud 5C, znamená to že se dá vybíjet proudem až 5A.  
  Vnitřní "odpor" - resp. impedance. Často se ovšem říká
  "odpor".... ale určitě se nedá odměřit přímo ohmmetrem. Platí, že
  akumulátor s nižším vnitřním odporem (t.zv. "tvrdší") je schopen
  podávat vysoký proud a opačně. 
  Číslo pro porovnání: "Klasický"
  pohonný článek NiCd N-1700SCR má vnitřní impedanci pouze 4 miliohmy. 
   | 
 
 
  | 
   2. Rozdělení podle
  typu chemické reakce: 
   | 
 
 
  | 
    
  1. NiCd (nikl-kadmium) 
   
  Klasika. Levné, s velmi dlouhou životností, spolehlivé, robustní, odolné
  proti špatnému zacházení, rychlé nabíjení, vysoké vybíjecí proudy. Relativně
  těžší (nižší kapacita na jednotku hmotnosti).  
  Vhodné pro "pozemní" použití i pro pohonné baterie. 
  Velmi bezpečné při provozu. 
  Jmenovité napětí 1,2 V. 
   | 
 
 
  | 
    
  2. NiMH (nikl-metalhydrid) 
   
  Podobné jako NiCd ale vyšší kapacita na jednotku hmotnosti. Citlivější na
  správné nabíjení, obecně poněkud nižší životnost než NiCd.  
  Velmi bezpečné při provozu. 
  Jmenovité napětí 1,2 V.  
    
   | 
 
 
  | 
   Poznámka: Hlubokým vybitím na
  nulové napětí (typicky: nevypnutý vysílač nebo fyzicky neodpojený regulátor)
  se akumulátory Ni-xx sice úplně nezničí ale většinou poškodí, takže jejich
  kapacita klesne a je vhodné pomýšlet na výměnu. Články v baterii nejsou zcela
  shodné a v průběhu hlubokého vybíjení může dojít k přepólování některých
  článků v sérii což jim vůbec nesvědčí.  
  Výměna vadných článků v baterii je diskutabilní a obvykle se nezdaří.
  Spojovat se mohou jen zcela shodné články, které jsou ve stejném stavu. Ten
  je dán zejména počtem nabíjecích cyklů a "způsobem života". 
  Zkratováním se akumulátor ohřeje na
  vysokou teplotu a skoro jistě zničí. 
   | 
 
 
  | 
    
  3. Li-Ion (lithium-iontové), Li-Pol
  (lithium-polymerové), LiFePO4 (A123) 
   
  Nová generace akumulátorů s tak vysokým poměrem kapacity a hmotnosti, který
  je předchozími typy nedostižný. Pokud chcete ušetřit co nejvíce na hmotnosti
  modelu, není v současnosti jiná volba. 
  Akumulátory těchto typů vyžadují jak informovanou obsluhu tak velkou pozornost
  při nabíjení a vybíjení.  
  Při použití nevhodného nabíjecího postupu dojde s vysokou pravděpodobností k
  poškození článků až k požáru nebo dokonce k výbuchu. 
  Životnost se snižuje odebíráním příliš vysokých proudů. Při použití baterií
  jako pohonných zdrojů není obecně příliš vysoká.  
  Zatím vyšší cena.  
  Jmenovité napětí 3,6 V (Li-Ion) resp. 3,7 V (Li-Pol) resp. 3,3V (A123), takže
  jeden článek Li-xx je napěťově ekvivalentní cca třem článkům Ni-xx. 
  Jmenovité napětí je ale jen jistá průměrná hodnota. Skutečné napětí se více
  nebo méně od jmenovitého odchyluje podle okamžitého stavu akumulátoru
  (čerstvě nabitý resp. částečně vybitý) a podle velikosti vybíjecího proudu
  (se zvětšováním velikosti proudu napětí obecně klesá, může dojít ale k
  přechodnému zvýšení).  
   
    
   | 
 
 
  | 
   Poznámka: Hluboké vybití (pod cca 2,5V/článek) akumulátor Li-xx
  obvykle definitivně zničí. 
  Náhrada vadného článku novým se nedoporučuje, vede obvykle k rychlému zničení
  právě toho nového článku. 
  Zkratováním může dojít k požáru nebo dokonce k výbuchu.  
    
   | 
 
 
  | 
   3. Rozdělení podle
  účelu použití. 
   | 
 
 
  | 
    
  Akumulátory typu Ni-xx se mohou dále dělit na baterie pro obecné použití a na
  baterie pohonné. 
   
  Akumulátory Ni-xx pro obecné použití.  
  Akumulátory pro obecné použití jsou vhodné tam, kde nezáleží příliš na jejich
  hmotnosti. To jsou prakticky všechny "pozemní" aplikace počínaje od
  ručních svítilen přes fotoaparáty, hračky atd. atd. ... toho máme všichni
  doma celou řadu. Přechodem od "suchých" článků na akumulátory se
  investice do akumulátorů a případně i do nabíječe rychle vrátí. Cena suchých
  alkalických článků, které po vybití zahodíte, není od ceny akumulátorů
  zásadně odlišná.  
  V modelářských aplikacích jsou tyto články s výhodou použity pro vysílačové
  zdroje a pro oddělené přijímačové zdroje. Modely s pohonným elektromotorem
  používají často takový systém, že proud pro napájení přijímače a serv je
  odebírán z pohonné baterie prostřednictvím regulátoru (BEC).  
  Výhodou je také pomalejší pokles napětí na konci vybíjení. Pokud vysílač
  signalizuje nižší napětí, s modelem stačíte v klidu přistát. 
  Baterie mají v současné době opravdu velkou kapacitu. V tomto směru nejlepší
  tužková baterie NiMH má kapacitu 2700 mAh !!! 
  Baterie pro obecné použití jsou dnes poměrně levné. 
  Akumulátory Ni-xx
  pro pohony  
   
  Akumulátory Ni-xx mají stále své místo na slunci. Mají schopnost vydat vysoké
  proudy a současně mají vysokou životnost. Pokud můžete tolerovat jejich vyšší
  hmotnost, je to stále nepřekonaná pohonná baterie. 
  Velkými výhodami jsou nižší pořizovací cena a dlouhá životnost, ze které
  plyne i nízká provozní cena. 
  Pokud baterii vyloženě nezapojíte do zkratu, je absolutně bezpečná.  
  Pohonné baterie mají obvykle vyšší samovybíjení nežli typy pro obecné
  použití.  
    
   | 
 
 
  | 
    
  Skladování 
   
  Akumulátory Ni-Cd se doporučuje uchovávat ve skoro vybitém stavu, Ni-MH v
  nabitém. V každém případě jim prospěje občasné nabití a vybití. 
   | 
 
 
  | 
    
  Akumulátory Li-xx  
   
  Používají se v současné době zejména jako pohonné. Jejich zavedením (ovšem také
  vpádem "střídavých" motorů a mikro RC vybavení) se otevřela cesta
  ke konstrukcím malých modelů. Doba letu modelu s elektromotorem se podstatně
  prodloužila. Často není nutné nabíjet na louce, na odpolední polétání stačí
  náboj, který se doveze z domova. 
  Samovybíjení mají velmi malé. 
  Dlouhodobé skladování se doporučuje při nabití na cca
  60% kapacity. NOvé nabíječe už mají dokonce speciální programy pro nabití na
  příslušnou úroveň. 
   | 
 
 
  | 
   4. Nabíjení a
  vybíjení 
   | 
 
 
  | 
    
  Nabíjení akumulátorů není vůbec jednoduchá záležitost. Jedná se o celou vědu
  a o výrazně jiné postupy, než při nabíjení autobaterie. 
  Především: K
  nabíjení je zapotřebí mít dobrou nabíječku. 
  Nekvalitní přístroj akumulátory ničí, buďto rychleji nebo pomaleji. Jen
  opravdu málokdo má šanci posoudit kvalitu přístroje. Nejedná se o jeho
  ovládání ale opravdu o to, jak jsou obvody přístroje navrženy a nabíjecí
  procesy naprogramovány včetně ošetření nestandardních stavů. Moderní nabíječe
  jsou výsledkem dlouhého vývoje. Nevěřte nikomu, kdo říká, že je to jednoduchá
  záležitost. 
  Baterie nejsou levné a nabíječ je asi tak to
  poslední na čem se dá ušetřit. Někteří modeláři až fascinují svoji snahou o
  úsporu na nepravém místě. Pak se diví, že jim baterie moc nevydrží. Rozhodně
  má smysl investovat raději více do osvědčeného přístroje než šetřit nákupem
  různých obskurních značek. 
  Nabíjení akumulátorů
  typu Ni-xx a Li-xx se zásadně liší !!! Pokud tomu nebudete věřit, můžete také
  třeba vyhořet !!! 
   | 
 
 
  | 
   Nabíjení
  a vybíjení akumulátorů typu Ni-xx 
   
  Delta peak: Označení
  pro fyzikální jev, který se projevuje při nabíjení. V průběhu nabíjení pomalu
  stoupá napětí na připojené baterii. Když se nabíjecí proces blíží ke konci,
  baterie už nemůže pojmout větší náboj. Dodávaný proud se musí měnit v teplo.
  Baterie se ohřívá a současně dochází k malému poklesu napětí na jejích
  svorkách. Tento pokles se nazývá delta peak. Při určité, předem stanovené
  velikosti poklesu napětí, se nabíjecí proces ukončí. Velikost poklesu napětí
  je řádově několik milivoltů, cca 10mV pro akumulátory Ni-Cd a cca 5mV pro
  akumulátory Ni-MH 
  Poznámka: akumulátory
  Ni-MH se projevují MENŠÍ velikostí delta-peaku než akumulátory Ni-Cd. To je
  také jeden z důvodů, proč nabíječe požadují zadat typ akumulátoru. Některé
  nabíječe umožňují výběr různých velikostí delta-peaku.  
  Poznámka: teplota
  akumulátorů NiMH na konci nabíjení je cca 30-40 stupňů. To je normální.  
   
  K nabíječi se připojují zásadně baterie ochlazené na
  běžnou teplotu okolí. Pokud jsou po přistání horké, musí se před dalším
  nabíjecím cyklem ochladit.  
   
  Automatické nabíjení: 
  Před připojením baterie se ručně nastaví nabíjecí proud, který se drží
  konstantní po celou dobu nabíjecího cyklu. Nabíječ měří napětí a po
  vyhodnocení delta peaku se nabíjení ukončí. 
   | 
 
 
  | 
     
   | 
  
   Pokles napětí (delta
  peak) na konci nabíjení je jasně zřetelný. 
   | 
 
 
  | 
   Plně
  automatické nabíjení:  
  Nabíjecí proud se vůbec nenastavuje. Přístroj si sám baterii odměří a určí
  optimální velikost proudu. Velikost proudu se navíc v průběhu nabíjecího
  cyklu mění tak, aby co nejlépe vyhovovala okamžitému stavu baterie. 
   | 
 
 
  | 
     
   | 
  
   Nabíjení dobře
  naformovaného (viz dále) akumulátoru 
  z článků N-500AR. V průběhu nabíjení se proud dostane až na cca 5,5 A a
  nabití trvá jen cca 10 minut. 
   | 
 
 
  | 
     
   | 
  
   Nabíjení stejného
  ale nenaformovaného akumulátoru.  
  Na první pohled je vidět, že všechno je jinak. Nabíjení trvalo cca 20 minut. 
   | 
 
 
  | 
   Udržovací
  nabíjení, trickle charging:  
  Po ukončení hlavního nabíjecího procesu se baterie neodpojí ale nabíjí dál
  velmi malým proudem. Zdá se, že od tohoto systému se ale již ustupuje.  
   
  Nastavení velikosti proudu 
  Pokud jste někdy museli nabíjet olověnou autobaterii, určitě si vzpomínáte,
  že se používal "desetinový" proud, podle naší terminologie proud o
  velikosti 0,1C. První akumulátory Ni-Cd se nabíjely stejně, poměrně brzo se
  však objevily "rychlonabíjecí" akumulátory, které umožňují nabíjet
  proudem 1C. Tyto nabíjecí proudy jsou nyní velmi běžné i když to nemusí
  platit o všech akumulátorech. Opravdu rychlonabíjecí akumulátory snesou ještě
  větší proudy. Mívají v názvu písmeno R (rapid). Čtěte doporučení výrobce. 
  Nabíjení malým proudem  
  Nabíjení malými proudy pomocí nabíječů z tržiště nemusí akumulátorům uškodit,
  nicméně my se jim raději vyhneme. Při nabíjení malým proudem nemusí také dojít k indikování
  jevu "delta peak" takže nabíjení není možno automaticky ukončit a
  po delší době připojení může dojít i k poškození akumulátorů !!!  
   
  Teplota při nabíjení: 
  Akumulátory NiCd se ohřívají až na konci nabíjecího cyklu, kdy akumulátor už
  není schopen přijímat větší náboj a dodávaná energie se mění na teplo.  
  Akumulátory NiMH jsou citlivější na maximální hodnotu nabíjecího proudu než
  akumulátory NiCd. Také se více hřejí a to již v průběhu nabíjení. 
  Doporučujeme (alespoň rukou) kontrolovat teplotu. Neměla by překročit cca
  30-40 C. Pokud se ovšem budete alespoň zhruba držet doporučených hodnot
  nabíjecího proudu, s vysokými teplotami se s největší pravděpodobností vůbec
  nesetkáte a žádné teplotní sondy nebudete nikdy potřebovat.  
  Akumulátory NiMH a plný automat: pokud nabíječ umí nabíjet jen NiCd a
  není pro NiMH naprogramován, raději nepoužívat. Velký proud, který by nabíječ
  mohl nastavit, by články NiMH pravděpodobně poškodil. 
  Použitý program nabíječe se může odvozovat buď od volby typu akumulátoru nebo
  zadané velikosti delta peaku: uživatel zvolí jeden z těchto údajů a nabíječ
  použije vhodný nabíjecí program. Pro jistotu sledujte okamžitou velikost
  proudu a kontrolujte, zda nepřekračuje doporučenou hodnotu.  
  Formování: 
  Akumulátorům NiCd neprospívá nicnedělání. Články "zlenivějí", po
  delší nečinnosti nejsou schopny podávat plný výkon. Je potřebné,
  aby se nové nebo delší dobu nepoužívané články naformovaly. Je to vhodné proto aby daly plný
  výkon třeba při soutěžním letu. To znamená podrobit je několika kompletním
  cyklům na nabíječce. Je na vás, zda zvolíte automatické formování které
  většina nabíječů umožňuje, nebo zda budete cyklovat "ručně" - s
  tím, že tak budete mít možnost zkontrolovat každý vybíjecí a nabíjecí cyklus.
  Tato možnost se nám zdá vhodnější, protože je možné sledovat jak se mění
  vlastnosti akumulátoru během formování.  
  Formování se obvykle provádí relativně malým proudem. 
  Akumulátory NiMH se formovat nemusejí.  
   
  Vybíjení:  
  Všeobecně se soudí, že pokud chcete, aby akumulátory
  podaly velký výkon, mají se před nabíjecím cyklem nechat vybít. 
  V poslední době ale převládá přesvědčení, že se jedná
  jen o jednu z pověr a že akumulátory se vybíjet nemusejí. Naopak se tím může
  zkrátit jejich životnost. Akumulátory také prošly vývojem a je možné, že
  jejich vlastnosti se i v tomto smyslu zlepšily.  
   | 
 
 
  | 
     
   | 
  
   Vybíjení akumulátoru
  NiCd. V zobrazeném případě je použit program, který na konci vybíjení
  postupně snižuje vybíjecí proud, aby bylo dosaženo vybití "do
  hladka". Vybíjecí proud (modrá čára) je záporný, proto se
  "schody" proudu blíží k nule zdola.  
    
   | 
 
 
  | 
   Nabíjení a vybíjení
  akumulátorů typu Li-xx 
  Akumulátory typu Li-xx se nabíjejí úplně jiným
  způsobem než niklové. Nevhodně zvolený nabíjecí program akumulátory
  spolehlivě zničí a může vést i ke vzniku požáru !!! Stejného výsledku je
  možno dosáhnout chybným zadáním počtu článků v sérii !!!  
  Akumulátory při nabíjení vyjímáme z modelu, nabíjíme
  na nehořlavé podložce, nenecháváme bez dozoru.  
  Nenecháváme je ve vysoké teplotě v autě. 
  Po případné havárii vyjmeme baterii z modelu a dáme
  na nějaký čas "na pozorování". 
   
  Nabíječ, nabíjecí program  
  Kvalita nabíječky je snad ještě mnohem důležitější než u článků Ni-xx.
  "Normální" člověk nemá prakticky šanci kontrolovat napětí a proud,
  objevit případné napěťové špičky které mohou akumulátory poškozovat atd.NEPOUŽÍVEJTE nevhodné nabíječe ani nabíječe se špatnou pověstí
  !!!  
   
  Li-xx akumulátory se nabíjejí systémem CC/CV (konstantní proud-konstantní napětí).
  V první fázi se nastaví proud, který je držen na konstantní hodnotě. Napětí
  baterie stoupá. Poté, co dosáhne maximální doporučené hodnoty (4,2 V pro
  Li-Po, 4,1 pro Li-Ion, 3,6 V pro A123) se udržuje napětí na této hodnotě a
  zvolna klesá proud. Nabíjení je ukončeno, když proud klesne na velmi malou
  hodnotu, obvykle 1/20C. Další nabíjení ještě nižším proudem není povoleno. Povoleno
  není ani další "udržovací" nabíjení !!!  
   
  POZOR: Většina nabíječů je schopna rozpoznat počet
  článků v baterii a automaticky nastavit nabíjecí napětí. Nespoléhejte se na
  to, může dojít k omylu !!! 
  Nejnovější programy vyžadují další ruční potvrzení
  počtu článků. 
  Další pojistkou je rutinní používání balancéru.  
   
  Akumulátory Li-xx se nemusí před novým nabíjecím
  cyklem vybíjet, doporučuje se ale nechat je vychladnout na teplotu okolí. 
   | 
 
 
  | 
     
   | 
  
   Nabíjecí program
  akumulátoru Li-xx. 
   | 
 
 
  | 
   "Srovnávání"
  článků v baterii  
  Na rozdíl od akumulátorů Ni-xx jsou články Li-xx velmi
  citlivé na dodržení
  zcela přesné maximální hodnoty napětí. Celkové nabíjecí napětí baterie se
  rozloží na jednotlivé články v sérii podle jejich vnitřního odporu. Protože
  jednotlivé články v baterii se mohou vnitřním odporem lišit, napětí se může
  rozložit nerovnoměrně a na některém článku může přesáhnout maximální
  doporučenou hodnotu. Tím se články mohou poškodit a může se snížit jejich
  životnost. Proto se doporučuje občasné nabití každého článku zvlášť nebo
  používání speciálních omezovačů napětí resp. balancérů. K tomuto účelu musí
  být ovšem dostupné oba kontakty všech článků
  v baterii. Obvykle se to řeší připojením servisního konektoru. 
  Servisní konektory 
  Kromě běžné dvojice konektorů má většina baterií Li-xx zapojen ještě další,
  servisní konektor. Servisní konektor umožňuje přístup k propojkám všech
  propojkám jednotlivých článků. Umožňuje nabíjení pomocí balancéru a
  diagnostiku jednotlivých článků. 
  Typ servisních konektorů není bohužel sjednocen. U nás se používají běžně tři
  typy konektorů. Všechny mají sice shodnou rozteč kolíků 2,54 mm ale nejsou
  záměnné 
   
  - Hyperion, Polyquest 
  - JST XH (Xpower) 
  - JST EH 
  Dále 
  - Thunderpower, Flightpower s roztečí 2 mm. 
   
  Balancování 
  Provádí se používáním speciálních přístrojů (balancérů) které se připojují
  buďto MEZI nabíječ a baterii nebo jen k servisním konektorům.  
  Kromě "srovnávání" článků v baterii plní
  balancéry ještě další velevýznamnou bezpečnostní funkci: vyhodnocují napětí
  na každém článku zvlášť a omezují jeho maximální napětí. Tím nemůže dojít k
  přebití jednoho článku resp. celé baterie po případném omylu v nastavení
  nabíječe. Baterie se nejen nezničí ale ani nemůže dojít k jejímu případnému
  výbuchu a požáru.  
   
  Nabíjecí proud 
  Obvykle je doporučován v rozmezí 0,7-1 C.  
   
  Vybíjení 
  Všechny Li-xx články mají specifikován maximální trvalý a špičkový vybíjecí
  proud. VŘELE
  DOPORUČUJEME měřit
  velikost proudu s kombinací motoru a vrtule, kterou na vašem modelu
  používáte. Měřte na zemi. Ukazuje se, že letové hodnoty velikosti proudu se
  od "pozemních" nijak zásadně neliší. Nejčastěji se jedná jen o
  mírný pokles aleROZHODNĚ se to nedá říci
  všeobecně.  
   
  K měření doporučujeme v pořadí podle vhodnosti: 
  1. Speciální měřící přístroje, určené pro modely (Emeter, WattsUp, Eagletree,
  BMP). Přístroje jsou obvykle víceúčelové a jejich používání se rozhodně
  vyplatí.  
  2. Klešťový ampérmetr (pro ss proud není ale nijak levný, jednoznačně je to
  horší i nákladnější volba než specializované přístroje z předchozího bodu). 
  3. Ručkový ampérmetr 
  4. Digitální ampérmetr  
   
  Akumulátor je schopen dodávky proudů na hranici
  maxima specifikovaného trvalého proudu ale obvykle se to neobejde bez
  zkrácení jeho životnosti. Je to zrádné: "ono to funguje" - ale jak
  dlouho??? 
  Pokud chcete, aby Vám akumulátor opravdu dlouho
  vydržel, nevyužívejte ho na maximální výkon. Použijte raději "o
  číslo" větší baterii, která dá Vámi požadovaný proud daleko snáze a déle
  Vám vydrží. 
   
  Koncové vybíjecí napětí 
  Koncové vybíjecí napětí se standardně nastavuje - obvykle pomocí regulátoru -
  na úrovni 3 V na jeden článek. V této fázi vybíjení začíná docházet
  k rychlému poklesu napětí. Další vybíjení nemá smysl protože pokles výkonu je
  velmi rychlý a navíc může dojít k poškození baterie nadměrným vybitím.  
  Koncové napětí by ale opravdu nemělo klesnout pod 2,5 V na článek. Pokud je
  akumulátor (např. omylem) vybit na nižší napětí, nabíječ obvykle standardní
  nabíjecí proces pro akumulátory Li-xx vůbec nenastartuje. 
  Můžete se pokusit o záchranu baterie tak, že ji začnete nabíjet
  "natvrdo" nízkým proudem cca 0,1 C. 
  Sledujte teplotu baterie a napětí. Pokud napětí stoupne na cca 2,5 V na
  článek, baterii odpojte. Doufejte, že pak už půjde nabít normálním způsobem.
  Občas se to podaří.  
   
  K hlubokému vybití dojde nejčastěji tak, že uživatel
  zapomene fyzicky odpojit akumulátor od regulátoru. Regulátory totiž odebírají
  malý proud i po vypnutí jejich vypínače a za několik dní je baterie po smrti. 
   
  Vybíjecí teplota 
  Rozsah vybíjecí teploty je -20 až 60 C. Nejlepší výsledky dostanete v rozsahu
  20-30 C. Při vysoké vybíjecí teplotě (nad 70 C) může dojít až k
  výbuchu !!!  
   
  Dlouhodobé skladování  
  Při nízkém napětí a dlouhodobém skladování hrozí nebezpečí samovolného vybití
  pod přípustnou hranici a poškození baterie. Články doporučujeme dlouhodobě
  skladovat při nabití na cca 60% jejich kapacity a jednou za rok na tuto
  hranici dobít. Dlouhodobým skladováním
  plně nabitých článků může dojít k jejich znehodnocení.  
   
  Teplota okolí 
  Při teplotě okolí nad 80 C může dojít k poškození článků, které může mít za
  následek vnitřní zkrat a vznícení.  
   
  Regulátory které podporují články Li-xx 
  Nejde o žádnou mystiku. Jedná se o regulátory, u kterých je možno nastavit
  velikost vypínacího napětí pohonné baterie pro příslušný počet článků Li-xx
  (3 V x počet článků) a tím zamezit vybití pod kritickou mez. Pokud víte oč se
  jedná, je pro Vás tato vlastnost regulátoru vítaná pojistka - přistáváte
  přece vždy brzo poté, co začne motor "vadnout". Pozor, pokles
  napětí na konci vybíjecího cyklu je poměrně rychlý !  
  Pro vrtulníky ovšem může být automatické a neočekávané vypnutí proudu
  regulátorem smrtelně nebezpečné. Je tedy lepší vypínací automatiku
  nenastavovat a rychle přistávat při prvních příznacích poklesu výkonu.  
   | 
 
 
  | 
   5. Nejčastější problémy kolem baterií a nabíjení 
   | 
 
 
  | 
    
  Problémy našich zákazníků, se kterými se často setkáváme.  
   
  Zkratování baterie: Komu se to snad zdá komické a myslí
  se že se mu to něco takového nemůže stát, toho to brzo čeká. Řešením je
  použití polarizovaného konektoru, např. DEAN Ultra. 
   
  Špatný nabíjecí kabel (propojení mezi nabíječem a
  baterií): Kabel a jeho
  připojení musí mít co nejmenší odpor. Kvalitnější nabíječe měří během
  nabíjení vnitřní odpor baterie a špatný nabíjecí kabel je zmate. Nabíjecí
  kabel udělejte co nejkratší, s dostatečným průřezem vodiče a použijte
  kvalitní konektory které jsou připojeny pájením. Krokodýlky nejsou vhodné.  
   
  Odpojení regulátoru: Po ukončení létání je nutné fyzicky odpojit baterii od regulátoru.
  Nejlépe úplně vyjmout z modelu. I když vypnete regulátor vypínačem, stále
  odebírá malý proud. Za několik dní je baterie úplně vybitá a některé typy
  dokonale zničené.  
   
  Nevhodný napájecí zdroj nabíječe: Před dalšími akcemi zkuste napájet nabíječ z
  autobaterie.  
    
   | 
 
 
  | 
   6. Nabíjecí proudy 
   | 
 
 
  | 
   Obecně: Řiďte se
  pokyny výrobce akumulátoru.  
  Konstruktér nabíječů Orbit, pan Arno Hausmann, doporučuje
  zcela obecně: 
  
  
   
    | 
     NiCd 
     | 
    
     0,1-3C 
     | 
    
   
    | 
     NiMH 
     | 
    
     0,1-1C 
     | 
    
   
    | 
     Li-xx 
     | 
    
     0,5-1 C 
     | 
    
   
   
  To jsou ale dost široké rozsahy, berte je
  proto jen pro orientaci. Určitě věnujte pozornost instrukcím pro dané
  akumulátory. 
  Všechny Ni-xx
  akumulátory, které jsou v naší nabídce, se mohou nabíjet konstantním proudem
  o velikosti 1C.Pokud máte inteligentní nabíječku, která
  nabíjí akumulátory plně automaticky, nechte to na ní, většinou se dostanete
  na větší proudy. Větší pozornost věnujte akumulátorům NiMH, které nesnášejí
  tak vysoké proudy jako NiCd. Jestli použijete pro NiMH plný automat, ověřte
  se že nabíječ opravdu umí v tomto režimu nabíjet NiMH. 
  Akumulátory by se neměly při nabíjení ohřívat. Ohřev
  znamená, že nabíjíte příliš vysokým proudem. Nabíjení moc neurychlíte,
  protože velká část dodávané energie se mění v teplo.  
  Výjimkou jsou baterie NiMH, které se ke konci cyklu trochu
  ohřejí, odhadem na cca 30-40 C. 
  Akumulátory Li-xx se
  běžně nabíjejí proudem 1C.  
  Zvýšením počátečního proudu u akumulátorů Li-xx si ale stejně obvykle moc
  nepomůžete. Zvýšíte-li na počátku nabíjecí proud, o to rychleji se zvyšuje
  napětí. Napětí se rychle dostane na svoji maximální hodnotu a proud se začne
  omezovat daleko dříve (viz diagram výše).  
   
  Akumulátory Hyperion LVX (Enerland) se mohou nabíjet
  proudem 2C. Je dokonce
  možné použít proud až 3C ale nabíjecí doba se nezkrátí (zkrátí se fáze CC a
  prodlouží se fáze CV).  
   
  Akumulátory A123 je možno s výhodou nabíjet proudem až
  4C. Nabíječ ovšem musí
  mít příslušný výkon. 
   | 
 
 
  | 
   Všechny grafy byly
  vytvořeny pomocí nabíječe Orbit Microlader, který byl připojen k počítači. 
   | 
 
Poděkování
(Jirka F, 9. 3. 2022 17:11)